یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

خانه رویاهایت را در اینترنت بساز

خانه هوشمند

پنج شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰:۰۰


خانه هوشمند از نظر بسیاری از افراد خانه‌ای نیست که سیستم تهویه هوای آن با اسمارت‌فون قابل کنترل باشد، یا درش از سیستم قفل خودکار برخوردار باشد یا یخچالش فرد را از تمام شدن شیر آگاه کند، خانه هوشمند برای این افراد خانه‌ای راحت و مقرون به صرفه است که در محلی مناسب ساخته شده‌باشد.

وایمکس نیوز - براساس گزارش BBC، با این همه داشتن چنین خانه نه چندان هوشمندی نیز برای خیلی‌ها در حد یک رویا باقی مانده‌‌است و از آنجایی که تکنولوژی در زندگی روزمره امروز انسان‌ها نقشی کلیدی به عهده دارد،‌این پرسش مطرح می‌شود که آیا تکنولوژی می‌تواند در مقرون‌به‌صرفه ساختن مسئله مسکن نقشی داشته‌باشد؟

پاسخ الستر پروین به این پرسش مثبت است. وی مغز متفکر پروژه ویکی‌هاوس است، یک سیستم منبع باز ساخت و ساز که هدف آن ارائه ابزارهای دیجیتال از مسیر اینترنت است که می‌توانند به انسانها در ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت کمک کنند.

پروین براین باور است فناوری دیجیتال می‌تواند شیوه طراحی و ساخت خانه‌ها را متحول سازد و امیدوار است پروژه او بتواند همان‌تاثیری را بر بازار مسکن داشته باشد که Uber بر سیستم حمل و نقل و AirBnB بر صنعت هتل‌داری داشته‌اند.

وی می‌گوید اقتصاد مبتنی بر مسکن دچار نقصی بنیادین است،‌وابستگی انسان‌ها به چند شرکت ساخت و ساز محدود برای خریداری زمین،‌ شکستن مقاومت محلی برای ساخت و ساز و در نهایت انبوه‌سازی‌های بی‌کیفیتی که خریداری آنها نیز روز به روز برای افراد دشوارتر می‌شود.

در این پروژه جدید که ایده آن را پروین ارائه داده‌است، کاربران برای طراحی خانه‌های جدید خود وارد وب‌سایت WikiHouse می‌شوند و برخی از محاسبات اولیه از قبیل طول و عرض و ارتفاع را وارد می‌کنند تا الگوریتمی که در این وب‌سایت تعریف شده هزینه‌ها و مقدار مواد اولیه مورد نیاز بنای خانه را برای کاربر برآورد کند.

مواد مورد نیاز ساخت خانه توسط کارخانه‌های بزرگ تولید نخواهند شد و شبکه‌ای از تجارت‌های کوچک و کارگاه‌های عمومی این مواد را تولید خواهند‌کرد. به گفته پروین این ریزکارخانه‌ها در کنار یکدیگر به کارخانه‌‌ای بزرگ تبدیل خواهند‌شد.

بسته‌های موجود در وب‌سایت ویکی‌هاوس خانه‌های استدیو با قیمت تقریبی 12 هزار پوند، میکرو خانه‌ها با قیمت تقریبی 45 هزار پوند و خانه‌های شهری با قیمت تقریبی 150 هزار پوند هستند. 

بیشتر مواد مورد استفاده در ساخت این خانه‌ها قطعاتی ساده و چوبی هستند که می‌توان آنها را با ابزارهای ساده و دم‌دستی سرهم‌بندی کرد.

ویکی‌هاوس در خدمات خود تامین زمینی که خانه در آن بنا می‌شود را به عهده ندارد، و نباید فراموش کرد که تامین زمین در شهر‌هایی که هرروز بزرگتر از گذشته می‌شوند،‌خود چالشی جدید و دشوار به شمار می‌رود.

 

منبع : همشهری آنلاین

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو